معرفی وبلاگ
با سلام خدمت شما خوبان من دانشجویی هستم که میخوام با این وبلاگ یجوری حقی که استفاده علمم جهت ترویج فرهنگ آقا امام زمان و ائمه معصوم و کشورم ایران ادا کنم بخاطر همین اسم وبلاگ گذاشتم دینی و ملی نظر بدهید ممنون
طراح قالب
Tebyan

 

چرا قبر حضرت زهرا(ص) مخفي است؟ آيا ائمه بعدي نمي توانستند محل آن را مشخص كنند؟

فلسفه اصلى مخفى بودن قبر حضرت زهرا سلام الله عليها و بى نشان بودنش مربوط مى شود به وقايع و جسارتهايى كه از طرف خلفاى وقت و اطرافيان خلفا ، به آن بزرگوار وارد شده بود ، در اين زمينه نقل شده است كه حضرت زهرا (س) زمانى كه وقت رحلتشان نزديك شد و در بستر به حالت احتضار بسر مى‌بردند ، حضرت على عليه السّلام بر بالاى بسترشان آمدند و بعد از صحبتهايى كه با همديگر كردند ، حضرت فاطمه (س) اجازه خواستند تا چند وصيّت به همسرشان على عليه السّلام كنند . ( حجه اللّه النجفى الرضوى الاميرى ، احتجاج الزهرا فاطمه ، انتشارات فروزان ، چاپ دوم ، ص 210)
از جمله وصاياى حضرت زهرا (س) به على عليه السّلام اين بود كه فرمودند : اى پسرعمو ! اگر تا چند ساعت ديگر از دنيا رفتم جنازه‌ام را شبانه تشييع كنو مراسم تشييع مرا اعم از غسل و كفن و نماز خواندن و دفن كردن بايد در محيطى مخفى و پنهان انجام دهيد و فقط به كسانى اجازه در تشييع دهيد كه ظلم وجفا نسبت به من روا نداشته‌اند و حتّى به يك نقل ، حضرت زهرا(س) تصريح كردند كه نگذاريد ابى‌بكر و عمر بر من نماز بخوانند و در تشييع جنازه من شركت كنند.
حال بحث در اين‌است كه علّت اجازه ندادن حضرت زهرا (س) در مراسم تشييع حضرت بيانگر چيست ؟ يقيناً حضرت زهرا (س) با اين كارشان مى‌خواستند بار ديگر همانند جريان فدك مبارزه‌ى جديدى را با وصيّت‌نامه سياسى خويش شروع كنند كه ضربه سهمگينى به حكومت غاصب وقت وارد سازند . ( خشاوى ، شهين ، زندگانى سياسى حضرت زهرا (س) ، تهران ، نشر عابد ، چاپ اول ، 1378 ، ص 280 ).
فاطمه اطهر (س) با وصيّت خويش افكار خفته مردم مدينه را بيدار مى‌ساختند وتوجه افكار عمومى را نسبت به پايمال كردن حقّ خويش جلب مى‌كردند ( عاملى ،سيد جعفر مرتضى ، رنجهاى زهرا (س) ، ترجمه محمد سپهرى ، قم ، نشر ايام ، چاپ اول ، 1378 ، ص 223) اميرالمؤمنين با عمل به وصيّت زهرا (س) اذهان جامعه را دچار شك و ترديد كردند و مشروعيت خليفه را زير سؤال بردند و مظلوميت حضرت زهرا (س) را بيشتر آشكار ساختند و اين سؤال را هميشه براى همگان مطرح كردند كه چرا قبر زهرا (س) مخفى مانده است . بدين طريق زمانيكه حضرت زهرا (س) از دنيا رفتند مردم سراسيمه به خانه حضرت زهرا (س) مى‌آمدند ومنتظر بيرون آمدن جنازه بودند كه على عليه السّلام به ابوذر فرمودند : بروو با صداى بلند اعلام كن كه برگردند چرا كه تشييع جنازه دختر رسول‌خدا امشب صورت نمى‌گيرد و به تأخير افتاده‌است . مردم كه متفرق شدند حضرت على عليه السّلام با كمك اسماء بدن حضرت را غسل و كفن كردند و در نيمه شب با عده‌اى از نزديكان و ياران خويش كه عبارت بودند . از : سلمان ، ابوذر ، مقداد ، عمار ، عباس و زبير و چند تن ديگر به همراه على عليه السّلام جنازهدختر رسول‌خدا را شبانه تشييع كردند و شبانه به خاك سپردند و حضرت على عليه السّلام قبر حضرت فاطمه (س) را هم‌سطح زمين كردند و حتى روايت شده در چند نقطه در بقيع حضرت ، قبر درست كردند تا دشمنان متوجه نشوند كه قبر حضرتفاطمه (س) كدام‌يك است و اين راز مخفى ماندن قبر فاطمه (س) براى هميشه مانده است و كسانى هم كه حضور داشتند ديگر بعدها محل اختفاء قبر فاطمه (س) را بيان نكردند . ( مجلسى ، محمدباقر ، بحارالانوار ، ترجمه محمدجواد نجفى ،انتشارات اسلاميه ، 1354 ، جلد دهم ، ص 195).
مرحوم شيخ صدوق در علت دفن شبانه آن حضرت مى‌نويسد : عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِىِّ بْنِ أَبِى حَمْزَهَ عَنْ أَبِيهِ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام لِأَىِّ عِلَّهٍ دُفِنَتْ فَاطِمَهُ ( عليها السلام ) بِاللَّيْلِ وَ لَمْ تُدْفَنْ بِالنَّهَارِ قَالَ لِأَنَّهَا أَوْصَتْ أَنْلا يُصَلِّىَ عَلَيْهَا رِجَالٌ [ الرَّجُلانِ ] . على بن ابوحمزه از امامصادق عليه السلام پرسيد : چرا فاطمه را شب دفن كردند نه روز ؟ فرمود : فاطمه سلام الله عليها وصيت كرده بود تا در شب وى را دفن كنند تا ابوبكر و عمر بر جنازه آن حضرت نماز نخوانند . ( الصدوق ، أبو جعفر محمد بن على بن الحسين ( متوفاى 381 ه ) ، علل الشرايع ، ج 1 ، ص 185 ، تحقيق : السيد محمدصادق بحر العلوم ، ناشر : منشورات المكتبه الحيدريه ومطبعتها - النجف الأشرف ، 1385 - 1966 م ) .
مرحوم صاحب مدارك رضوان الله تعالى عليه مى‌گويد : إنّ سبب خفاء قبرها ( عليها السلام ) ما رواه المخالف والمؤالف من أنها ( عليها السلام ) أوصت إلى أمير المؤمنين ( عليه السلام ) أن يدفنها ليلا لئلا يصلى عليها من آذاها ومنعها ميراثها من أبيها ( صلى الله عليه وآله ) . علت مخفى بودن محلدفن فاطمه سلام الله عليها آن گونه كه مخالف و موافق نقل كرده‌اند اين استكه آن حضرت به اميرمؤمنان عليه السلام سفارش كرد تا او را شبانه دفن كند تا آنان كه او را اذيت كرده و از ارث پدرش محروم كرده بودند بر وى نماز نخوانند . ( الموسوى العاملى ، السيد محمد بن على ( متوفاى 1009 ه ) ، مدارك الأحكام فى شرح شرائع الاسلام ، ج 8 ، ص 279 ، نشر و تحقيق مؤسسه آل البيت عليهم السلام لإحياء التراث ، الطبعه : الأولى ، 1410 ه).
بنابراين با توجه به مطالبى كه عرض شد ، علت مخفى ماندن و بى نشان ماندن قبر آن حضرت را مى توان در امور زير خلاصه كرد :
1- اينكه ، دشمنان و غاصبان حق آن مظلومه به قبر آن حضرت دسترسى نداشته باشند تا روزى در صدد نبش آن برنيانيد .
2- اينكه ، خود آن حضرت خواستند كه شبانه و مخفيانه ، دفن شوند كه به تبع آن قبرشان مخفى بماند.
3- با توجه به محتواى وصيت ايشان در مورد دفن آن حضرت مى توان گفت كه مى خواستند با اين كار ، افكار عمومى را بيدار كرده و مردم را نسبت به ظلم حكام زمانشان نسبت به ايشان و على ( ع ) ، آگاه سازند ، و لذا ، اين سوال را كه چرا قبر حضرت فاطمه (س) مخفى ماند را براى هميشه در اذهان مردم زنده نگه دارند . اما پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله با چنين شرائطى روبرو نبود لذا قبر مطهر آن بزرگوار معلوم و با نشان است .
در پايان نقل يك قضيه خالى از لطف نيست : مرحوم آيت الله مرعشى نجفى (ره) ازپدر بزرگوارش مرحوم حاج سيد محمود مرعشى نقل مى‌كردند كه آن مرحوم در صددبود كه به هر وسيله‌اى كه ممكن باشد ، محل دفن‌حضرت زهرا را به دست آورد ،به اين منظور ختم مجربى را آغاز مى‌كند و چهل شب آن را ادامه مى‌دهد ، تا درشب چهلم به خدمت حضرت باقر و يا حضرت صادق عليهما السلام شرفياب مى‌شود ،امام (ع) به ايشان مى‌فرمايد : « عليك بكريمه اهل البيت» به دامن كريمه اهلبيت پناه ببريد .
عرض مى‌كند : بلى من هم اين ختم را براى اين منظور گرفته‌ام كه قبر شريف بى‌بى را دقيقا بدانم و به زيارتش بروم .
امام (ع) فرمود : منظور من قبر شريف حضرت معصومه در قم مى‌باشد. سپس ادامهداد : براى مصالحى خداوند اراده فرموده كه محل دفن حضرت فاطمه همواره مخفىبماند و لذا قبر حضرت معصومه را تجليگاه قبرآن حضرت قرار داده است. هر جلال و جبروتى كه براى قبر شريف حضرت زهرا مقدّر بود خداوند متعال همان جلال و جبروت را بر قبر مطهر حضرت معصومه (س) قرار داده است . ( كريمه اهل بيت ، ص 43 )

برچسب ها :
قيمت بهشت چيست؟
جمعه 29 1 1393 22:5

مقدمه:

درروايات مي خوانيم كه مؤمن داراي دو نور است: نور «خوف» و نور «رجا» كه هر يك وزن شوند از ديگري افزون تر نيست; بنابراين اگر اميد كسي بيشتر از ترسش باشد، داراي ايمان ضعيف خواهد بود. بايد كوشش كرد تا بيم و اميد به موازات هم رشد كنند تا مبتلا به گناه نشويم و چنين است كه انسان هيچ گاه براي انجام گناه گستاخ نمي شود.پس نبايد با اميد به رحمت خداوند گناه كرد. خداوند همان گونه كه داراي رحمت است، كيفر وي نيز براي گناهكاران آماده است; بنابراين، اشتباه است كه تنها به رحمت خدا توجّه كنيم و خويشتن را از خشم او درامان بدانيم.
همه كسانى كه وارد جهنم مى‏ شوند، براى هميشه در جهنم نخواهند بود و تنها عده خاصى (مانند كافران) براى هميشه در جهنم خواهند بود.
براساس آيات و روايات، حقيقت آن است كه اگر آدمى، در مجموع رو به خدا داشته و خداخواه، مؤمن، و دوستدار حضرت رسول اكرم و اهل بيت باشد؛ ولى در اينجا خود را از آلودگى ‏ها و تعلّقات پاك نسازد، در قيامت با عذاب‏ ها و فشارها رو به رو بوده و به طبقه اعلاى جهنم خواهد رفت كه اگر به باطنش بنگرى، بهشت خواهد بود. مؤمن گناهكار، در اين جهنم موقت ، مدتى قرار خواهد گرفت تا بدين عذاب‏ ها تطهير شود و به بهشت قدم بگذارد.

تصاوير زيباسازي ، كد موسيقي ، قالب وبلاگ ، خدمات وبلاگ نويسان ، تصاوير ياهو ، پيچك دات نت www.pichak.net

دانلود سخنراني قيمت بهشت

برچسب ها :

درخت زقّوم چه درختي است؟

 


سخن درباره «شجره زقوم» در قرآن كريم بعد از بيان نعمت‌هاي بهشتي از آيه 62 سوره مباركه صافات شروع مي شود .

 


شيطان

جزء بيستم و سوم قرآن كريم كه از آيه 28 سوره مباركه يس آغاز و به آيه 31 سوره مباركه زمر ختم مي شود ، در بردارنده آموزه ها و پيام‌هاي روح افزاي الهي است كه اين نوشته تعدادي از آن‌ها را نقل مي كند.

 

بهانه اي براي كمك نكردن

در كمك به نيازمندان و انفاق به مستمندان منطق بسيار عوامانه اي وجود دارد كه از سوي افراد خود خواه و خسيس مطرح مي شود كه وقتي به آن‌ها گفته مي شود: از آنچه خدا به شما روزي كرده است در راه او انفاق كنيد (وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ أَنفِقُوا مِمَّا رَزَقَكُمْ اللَّهُ)؛ پاسخ مي دهند: آيا ما كسي را اطعام كنيم كه اگر خدا مي‌خواست او را سير مي‌كرد؟! (أَنُطْعِمُ مَن لَّوْ يَشَاء اللَّهُ أَطْعَمَهُ)

معناي اين حرف اين است كه اگر فلاني فقير است لابد كاري كرده كه خدا مي خواهد فقير بماند و اگر ما غني هستيم لابد عملي انجام داده ايم كه مشمول لطف خدا شده ايم؛ بنابراين نه فقر آن‌ها و نه غناي ما هيچ‌كدام بي حكمت نيست!!

بقيه در ادامه مطلب.....

برچسب ها :
لبخند زدن در هنگام عكس گرفتن يكي از مشترك ترين عكس العمل هاي انسان ها در سرتاسر دنياست، اما عكس هاي خبري و هنري گاه اشك را در چشمان آدمي مي زايند. به اين عكس خوب نگاه كنيد
به گزارش وبگرديبه نقل از وريداد، كوين كارتر عكاس ۳۳ ساله استراليايي براي عكسبرداري و تهيه خبر از شورش در سودان قحطي زده راهي آن كشور شد.

هر ساعت ۲۰ نفر از گرسنگي مي مُردند. كارتر، خسته از مشاهده جماعتي كه از بي غذايي تلف مي شدند به بوته زاري پناه برد. در آنجا دخترك نحيفي را ديد كه تلاش مي كرد خود را به يكي از مراكز توزيع غذا برساند.

در حالي كه سعي داشت از او عكس بگيرد، لاشخوري در نزديكي او به زمين نشست. كارتر ضمن اينكه نمي خواست پرنده فرار كند كادر بندي را شروع كرد.

به گفته خودش ۲۰ دقيقه انتظار كشيد شايد كركس بالهايش را باز كند. اما اين اتفاق روي نداد. كارتر پس از اينكه از صحنه عكس گرفت پرنده را فراري داد.


عكاس پس از اين واقعه دچار آشفتگي عصبي و روحي شديدي شد. روزنامه نيويورك تايمز عكس كارتر را خريد و آن را در شماره ۳۶ مارس ۱۹۹۳ چاپ كرد.

او به خاطر اين عكس برنده جايزه پوليتزر( معتبرترين جايزه عكاسي دنيا) شد، اما چنان دچار تنش هاي رواني شده بود كه سه ماه بعد دست به خودكشي زد.
برچسب ها :
افراد خط خورده
يکشنبه 16 7 1391 3:13

بعضي ها بعد رفتن از كشور ضد ايران و بر عليهش حرف ميگن بعضي ها تا سر و روي غربت رو ميبينن زرق و برق غربت را مي بينند يادش ميره كجا بدنيا اومدن و به كجا تعلق دارن و هدف زندگي چيه... در اصل اين آدمها خط خوده اند از نظر ما و از نظر منطق مثل رپر ها البته بعضي از رپرها مخصوصاَ محمد بيباك! اين آدم وقتي رفت خارج شروع كرد عليه ايران خوندن آهنگهايي نظيره:بايد از خودمون شروع كنيم(كه اختلاس بزرگ راايران رو به چالش كشيد) وبعد آهنگ اين نيز بگذرد(كه دلار و بازار آشفته و تغيير سطح رفاه مردم را به چالش كشيد) انتقاد خوب هست ولي به جا خوبه ولي بايد طرف نقد شونده هم حظور فيزيكي داشته باشه نه فقط تخريب كردن ملت ايران و آشفته كردنه مردم...!

برچسب ها :

شاهين نجفي گفت: بين موقعيت من و سلمان رشدي تشابه كمي وجود دارد چرا كه سلمان رشدي مي‌تواند در زندگي مخفي خود كتاب بنويسد اما من بايد روي صحنه باشم و اكنون اين موقعيت از من سلب شده است.

به گزارش جام، وب سايت «خودنويس» از شرايط بد "شاهين نجفي" خواننده هتاك به ساحت قدسي حضرت امام هادي (عليه السلام) خبر داد و نوشت: «شاهين نجفي در گفتگو با روزنامه‌ي آلماني «تاتس»، با بيان اينكه تهديد به مرگ را بسيار جدي گرفته، گفته است كه وضعيتش با نويسنده كتاب آيات شيطاني متفاوت است.»

بر اين اساس، روزنامه آلماني در گفتگوي كوتاهي با شاهين نجفي از وضعيت و شرايط به وجود آمده براي اين خواننده پرسيده است. «تاتس» از آقاي نجفي در خصوص فتواي مرگ پرسيده و شاهين نجفي با بيان اينكه اين فتوا عليه وي كارگرداني شده، گفته است كه اما آن را جدي مي‌گيرد. نجفي همچنين به خبرنگار تاتس گفته است كه دولت آلمان از او خواسته تا كشور آلمان را ترك كند.

اين سايت در ادامه نوشت: «از شاهين نجفي در خصوص تشابه وضعيتش با سلمان رشدي پرسيده شده و وي در پاسخ گفته است كه بين موقعيت او و سلمان رشدي تشابه كمي وجود دارد چراكه سلمان رشدي مي‌تواند در زندگي مخفي خود كتاب بنويسد اما وي بايد روي صحنه باشد و اكنون اين موقعيت از وي سلب شده است.»

روزنامه بيلد آلمان نيز در اين باره نوشت: «شاهين نجفي از خانهٔ خود در كلن فرار كرده و ۴ روز است كه پنهان شده است. او همسرش را به خانهٔ پدرش فرستاده و تور اروپاي خود را كنسل كرده است.»

به نوشته بيلد، شاهين نجفي تصريح كرده است: «من بايد هر ثانيه منتظر مرگ باشم.»

ادامه مطالب  در ادامه مطلب

برچسب ها :
صبا خويي مجري شبكه ضدانقلابي من و تو چندي پيش با سفر به تهران و حضور در گالري نقاشي يكي از دوستانش و ديدار با برخي نويسندگان معلوم الحال وابسته به كانون نويسندگان و انداختن عكس يادگاري با آنها به انگلستان بازگشت

وبگردي 20:30:صبا خويي مجري شبكه ضدانقلابي من و تو چندي پيش با سفر به تهران و حضور در گالري نقاشي يكي از دوستانش و ديدار با برخي نويسندگان معلوم الحال وابسته به كانون نويسندگان و انداختن عكس يادگاري با آنها به انگلستان بازگشت.
به گزارش نداي انقلاب تصاوير حضور نامبرده در كنار برخي اعضاي كانون نويسندگان در صفحه فيس بوكش منتشر شده است.در تصاوير مورد نظر افرادي نظير سيمين بهبهاني،جواد مجابي و برخي ديگر از اعضاي كانون منحله نويسندگان ديده مي شوند. 

 

 

شجريان در كنار اسماعيل خويي(عضو سازمان منافقين) و دخترش صبا خويي(لباس سبز)

صبا خويي دختر اسماعيل خويي شاعر ضدانقلاب و عضو شناخته شده گروهك منافقين و عضو كانون منحله نويسندگان است كه هم اكنون در لندن به سر مي برد.
دختر نامبرده كه مجري گري شبكه غيراخلاقي من و تو را بعهده دارد در حالي به راحتي در ايران تردد مي كند كه اين شبكه مشخصا با هدف تخريب باورهاي ديني و اعتقادي مردم ايران و تخريب نظام جمهوري اسلامي راه اندازي شده و هم اكنون به فعاليت خود ادامه مي دهد.
به جاست نهادهاي مربوطه دقت بيشتري در اين گونه امور داشته باشند.
 
 
نداي انقلاب
برچسب ها :
برخوردهاي حذفي تنها مختص كشور ما نيست و كشورهايي همچون چين نيز فيلترينگ را به شدت اعمال مي‌كنند و البته در آمريكا و ديگر ممالك نيز برخي سايت‌هاي پورنو و سياسي فيلتر مي‌شود.

كارشناس تعيين مصاديق محتواي مجرمانه بر اين عقيده است كه شبكه‌هاي اجتماعي مي‌توانند اثر خوبي در مقابله با جنگ نرم داشته باشند اما نه در زماني كه عمده محتواي آنها مضر است و ممكن است برخي افراد را آماده پذيرش افكار وعقايد باطل خود كند.

به گزارش ايتنا حجت‌الاسلام سيدمحمدرضا آقاميري در گفت‌وگو با ايسنا، درباره گسترش روزافزون شبكه‌هاي اجتماعي و رويكردهاي تعامل محورانه آنها با كاربران دنياي مجازي اظهار كرد: با توجه به اينكه تكنولوژي هم مي‌تواند آثار تخريبي داشته باشد و هم سازنده، مي‌توان به نسبي و اعتباري بودن موضوعيت آن پي برد به نحوي كه اگر ابزار نوين راهي براي توسعه علم و فرهنگ باشد، مي‌توان بسته به استفاده و كاركرد آن كه اگر در جهت مثبت و يا منفي باشد، آثار متفاوتي را براي آن متصور شد.

او گفت: به عنوان مثال از يك ميكروفن هم مي‌توان استفاده‌هاي مثبت داشت و هم منفي كه در راستاي كاركرد مثبت، توسعه فرهنگ از طريق تدريس و پرورش نفوس انساني صورت مي‌گيرد و از بعد منفي مي‌توان به تخريب شخصيت يك رقيب انتخاباتي اشاره كرد و يا با آن ابزار به توسعه و بسط افكار انحرافي پرداخت. در كل، بحث رسانه به همين شكل است؛ وقتي رسانه با قالب‌هاي جديد به ميدان مي‌آيد، كماكان مي‌تواند زمينه را براي استفاده‌هاي منفي و مثبت باز بگذارد.

كارشناس تعيين مصاديق محتواي مجرمانه خاطرنشان كرد: طي دو دهه گذشته شاهد حضور اينترنت در كشور بوده‌ايم كه همراه خود جريانات تلخ و شيريني را به ارمغان آورده است، در حالي كه ما پيش‌بيني‌ براي فناوري‌هاي نو، همواره نداشته‌ايم و در اينترنت نيز چون ساير تكنولوژي‌ها، تمهيدي براي آن نينديشيده بوديم.

او معتقد است كه بعد از پيدايش اينترنت كم كم با مفهوم آن آشنا شديم و اين در حالي بود كه توسعه قارچ‌گونه آن در جاي جاي كشور موجب برخي نگراني‌ها و دغدغه‌ها شده بود و البته عمده دغدغه به دلسوزان نظام مربوط بود تا وسيله‌اي نشود كه فرهنگ را از شمايل ملي خارج كند و به ناكجاآباد رهنمون سازد و درحقيقت شناخت ما از اين تكنولوژي و توسعه آن همگام نبود و اين همان چيزي است كه نگراني‌ها را موجب گرديد.

وي خاطرنشان كرد: در اينترنت چند موضوع مطرح است؛ يكي پهناي باند و حضور در اين شاهراه ارتباطي كه عمدتاً بحثي سخت‌افزاري است و ديگري اين كه با توسعه اين بستر، هر كاربري مي‌تواند در اين شاهراه حضور داشته باشد، حال يا حضوري پررنگ و فعال و يا حضوري كاملا تاثيرپذير و منفعلانه.

او گفت: وجود اين شاهراه بزرگ نقل و انتقال داده در كشور و حضور ما در اين شاهراه، كاربران ايراني را صرفا به يك مصرف‌كننده اينترنتي تبديل كرده بود و نبايد از ياد برد كه حضور فعال و تاثيرگذار در اين شاهراه، راهي نداشت،

بعد از پيدايش اينترنت كم كم با مفهوم آن آشنا شديم و اين در حالي بود كه توسعه قارچ‌گونه آن در جاي جاي كشور موجب برخي نگراني‌ها و دغدغه‌ها شده بود. "

جز ايجاد سايت‌ها و پايگاه‌هايي كه چندان هزينه‌اي نيز در بر نداشت اما مي‌توانست در بستر تبادل محتوا موثر واقع شود. جذب مخاطب از خصوصيات بارز رسانه اينترنت است و رونق آن به سليقه توليدكنندگان محتوا و مديران وب سايت‌ها بستگي دارد.

تعامل مجازي عامل جذب مخاطب
آقاميري ادامه داد: البته تاثيرگذاري در اينترنت تا زمان يك سويه بودنش همراه با سختي‌هاي خاص خود بود كه چندان جاي پيشرفتي نداشت چراكه هر يك از مراحل تحقيق، تايپ، ويرايش و مراحل ديگر هزينه‌زا بود و در انتها نيز تاثيري را كه بايد، نداشت. حال اين رويه به دو سويه شدن براي توسعه بستر تعاملي و تاثيرگذاري بيشتر نياز داشت تا بتواند نظر كاربران را بيش از پيش جلب كند. در كشور ما نيز اين روند دو سويه و تعاملي به تحقق پيوست و بحث توليد اطلاعات، توسط سازمان‌ها، ارگان‌ها و... طي چند سال اخير با ظهور شبكه‌هاي اجتماعي به دست كاربران نيزافتاده است.

تمامي شبكه‌هاي اجتماعي خط قرمز دارند
او درباره روند فعاليت شبكه‌هاي اجتماعي تصريح كرد: در اين شبكه‌ها، تنها بستر و عرصه‌اي براي فعاليت واگذار مي‌شود و بنابر آن، چارچوبي براي فعاليت‌ها در نظر گرفته مي‌شود كه همه بايد در اين چارچوب فعاليت كنند و البته مسئله عمده، بحث توليد اطلاعات است كه در شبكه‌هاي اجتماعي توسط كاربر صورت مي‌گيرد و اين مهم‌ترين دليل انگيزه حضور كاربران در اين شبكه هاست، در حقيقت يك نوع هويت‌بخشي نيمه كاذب براي كاربران صورت مي‌گيرد كه باعث حضور پررنگ آنان در اين عرصه مي‌شود.

قائم مقام موسسه فرهنگي تبيان درباره اين كه برخي شبكه‌هاي اجتماعي، شعار آزادي بيان را دارند افزود: چارچوب در شبكه‌هاي اجتماعي چه خارجي و چه داخلي به صورت جدي مطرح است و برخي هم كه مي‌گويند ما چارچوبي نداريم، جلوي انتشار برخي مطالب را در بسياري از موارد مي‌گيرند؛ حال ممكن است كاربر بتواند در اين راستا به هر كه و هرچه بخواهد، توهين كند، يا هر كه را كه بخواهد تخريب و به همه اشخاص و چهره‌هاي ملي و حتي به مراتب بالاتر نيز افترا بسته و توهين كند بدون اين كه كوچك‌ترين مشكلي داشته باشد اما اگر كمي پايش را از خطوط قرمزي كه آنان دارند، فراتر نهد، جلوي فعاليتش را مي‌گيرند. به طور مثال؛ هر فعاليتي كه طرح هولوكاست را در برخي شبكه‌هاي خارجي، مطرح كند، محكوم به از دست دادن امكان فعاليت در آن شبكه اجتماعي است.

جهت‌دهي اطلاعات شبكه‌هاي اجتماعي
او گفت: غرض از ايجاد شبكه‌هاي اجتماعي، محور قرار دادن كاربر در سايت‌هاي اينترنتي است، حال بماند كه در ظاهر كاربران معمولي، توليدكنندگان اطلاعات هستند اما در پشت قضيه جهت‌دهي در انتشار اطلاعات وجود دارد.
وي درباره نحوه جهت‌دهي به انتشار اين اطلاعات خاطرنشان كرد: ‌جهت‌دهي، اين گونه است كه به‌عنوان مثال اگر در موتور جست‌وجويي، عبارت تاريخچه "شيطان‌پرستي" جست‌وجو شود، مرحله بعدي كه عبارت "شيطان" وارد مرورگر و كادر جست‌وجوي همان موتور جست‌وجو شود، براساس الگوريتم‌هاي در نظر گرفته

غرض از ايجاد شبكه‌هاي اجتماعي، محور قرار دادن كاربر در سايت‌هاي اينترنتي است، حال بماند كه در ظاهر كاربران معمولي، توليدكنندگان اطلاعات هستند اما در پشت قضيه جهت‌دهي در انتشار اطلاعات وجود دارد. "

شده، اصول و تاريخچه شيطان‌پرستي به صورت ريز و با جزييات حتي براساس مناطق و آداب و رسوم هر ملتي ليست مي‌شود و اين همان جهت دهي و اغواي كاربران است كه با لطافتي خاص و روشي نامحسوس رخ مي‌دهد.

آقاميري گفت:‌ اين شيوه جست‌وجو و آرايش ليست به همين گونه در شبكه‌هاي اجتماعي نيز وجود دارد و به اين ترتيب ناخودآگاه كاربر را به سمت آيين و طرز تفكرهاي خاص سوق مي‌دهد، حال ممكن است كه كاربر هدفش از جست‌وجوي چنين عبارتي، ديدگاه قرآن نسبت به شيطان‌پرستي بوده است، نه حضور در جمع شيطاني آنان.

جهت‌دهي دموكراسي در فيس‌بوك
او با بيان اينكه شبكه‌هاي اجتماعي بسيار خوب‌اند چراكه تعاملي و كاربر محور هستند اما دموكراسي را جهت مي‌دهند و با تاكيد بر اختلالاتي كه اينگونه شبكه‌ها مي‌توانند در بنيان افراد به وجود آورند، گفت: ‌ارتباط با اين شبكه‌ها موجب مي‌شود كاربر برروي شالوده خانوادگي خود پا بگذارد و پايه‌هاي خانواده به عنوان مهم‌ترين اركان هر جامعه‌، سست شود.

كارشناس كارگروه تعيين مصاديق محتواي مجرمانه تصريح كرد: اين شبكه‌ها به دليل اين كه مجالي ايجاد مي‌كنند تا در موضوعي واحد، تمامي محتواي مربوطه، جلوي ديدگان كاربر نقش بندد، موجب بروز دو اشكال مي‌شوند؛ يكي قرار گرفتن در مقابل انبوهي از اطلاعان درهم و غربال نشده و ديگري قرار گرفتن در مقابل اطلاعاتي كه درك آن از حد كاربران بيش‌تر است، بنابراين توجهي به ظرفيت‌ها و عقل كاربران ندارند و همين موجب مي‌شود كه درك و هضم اين مطالب براي عده‌اي سخت باشد.

محتواي سنگين موجب امراض لاعلاج
او با بيان اين‌كه تا پيش از مطالعه منطق نمي‌توان به مطالعه فلسفه روي آورد، تاكيد كرد: وزن برخي مطالب نيز مانند غذا سنگين است كه اگر معده نتواند آن را هضم كند، پس مي‌زند؛ حال محتواي برخي از اين شبكه‌ها هم اين‌گونه است.
وي با بيان اينكه در حال حاضر برخي از اين شبكه‌ها تا ۱۱ برابر ايران، جمعيت دارند و از آن مهم‌تر اين‌كه كاربران گوناگون با فرهنگ‌ها و زبان‌هاي مختلف و در اقليم‌هاي متفاوت در اين شبكه حضور دارند كه حرف‌ها و نظرات آنها با يكديگر در يك راستا نيست و اين شايد به بروز يك عدم اعتدال در جوامع مختلف كمك كند.

شبكه‌هاي اجتماعي و محيط‌ ناهمگن
آقاميري با اشاره به اينكه درصد قابل توجهي از دوستي‌ها در اين محيط همگن نيستند، اذعان كرد: به دليل حضور در يك فضاي تكنيكي و تعاملات گسترده، برخي عقايد در اذهان افراد رسوخ مي‌كند و موجب تغيير نگرش در آنها مي‌شود كه وقتي فرزند يك خانواده در منزل و جمع خانواده سخن مي‌گويد، پدر و مادر مي‌گويند كه اين حرف‌ها از او نيست و اين مي‌تواند يك خطر جدي باشد.

فيس‌بوك گريبان‌گير كاربران
اين كارشناس درباره دلايل مسدود كردن دسترسي به اين شبكه‌ها كه با شعارهاي دموكراسي‌گرايانه، توسعه يافته‌اند اظهار كرد: اين شبكه‌هاي خارجي در حال حاضر گريبان‌گير كاربران ما شده است در حالي كه در داخل هم اگر شبكه‌هايي با اين اهداف، ايجاد شوند و خارج از منشور حركت كنند، لازم است جلوي فعاليتشان گرفته ‌شود.
او گفت: در پشت شبكه‌هاي اجتماعي خارجي، نظام‌هاي

‌ارتباط با شبكه‌هاي اجتماعي موجب مي‌شود كاربر برروي شالوده خانوادگي خود پا بگذارد و پايه‌هاي خانواده به عنوان مهم‌ترين اركان هر جامعه‌، سست شود. "

قدرتمندي حضور دارند و عمده دليلي كه باعث اين شد جلوي فعاليت اينگونه شبكه‌ها در ايران گرفته شود اين بود كه دير به فكر افتاديم؛ ‌البته در حال حاضر هم شبكه‌هايي در داخل همچون چارباغ، كلوب، پارسي بلاگ و پرشين بلاگ،حضور دارند كه همين فعاليت‌ها را با نظارت بهتر و بيش‌تر انجام مي‌دهند كه توصيه ما حضور كاربران ايراني در اين شبكه‌هاست.

جاسوس الكترونيكي در كمين
كارشناس تعيين مصاديق محتواي مجرمانه گفت: در گذشته اگر كشورها براي دسترسي به اطلاعات محرمانه سياسي، اقتصادي و يا نظامي ديگر كشورها، جاسوساني را تربيت مي‌كردند و به آنجا مي‌فرستادند و آنها نيز براي دسترسي به اطلاعات، مرگ را به جان مي‌خريدند، امروزه اين روال تغيير كرده است و اين جاسوسي از طريق بسترهاي الكترونيكي صورت مي‌گيرد.
وي درباره برخي چهره‌هاي سياسي و سابقه خرابكاري آن‌ها در دسترسي به اطلاعات محرمانه ديگر كشورها گفت: افراد مشهور سياسي كنوني در گذشته به وسيله عكاسي، جاسوسي مي‌كردند و اين نشان‌دهنده اهميت اطلاعات حساس و ضروري است كه افراد بسياري در به دست آوردن آن از همه چيز، مايه مي‌گذاشتند و اكنون برخي از اطلاعات حساس نظامي كشورها از طريق شبكه‌هاي اجتماعي فاش شده و مي‌شود.

او گفت: تهديد ديگر شبكه‌هاي اجتماعي، بر هم زدن بنيان خانواده‌هاست؛ چراكه هر شبكه‌اي، براساس ساختار، منشور خاص و اصطلاحات رايج خود را دارد و موجب مي‌شود كه وابستگي به آن قالب براي كاربران به وجود آيد و اصطلاحات رايج آن نيز روز به روز گسترش يابد و موجب شود كه تفريح كاربران با دوستان اينترنتي باشد و ارتباطات فيزيكي و دوستانه و محفل‌هاي صميمانه، تبديل به ارتباطات مجازي با ديالوگ خاص خود شود.
آقاميري درباره ديگر اختلالات شبكه‌هاي تعامل‌محور يادآور شد: اختلال در نظام اجتماعي ملي، نيز يكي ديگر از مشخصات شبكه‌هاي اجتماعي بيگانه است و دليل عمده بسته بودن برخي از آنها در ايران همين است، چراكه اشاعه‌دهنده تصاوير مبتذل هستند، مقدسات و نظام اجتماعي ملي را مسخره مي‌كنند و فرهنگ و زن و مرد ايراني را به سخره مي‌گيرند.

او درباره اين كه با وجود بسته بودن اين شبكه‌ها، عده‌اي از طريق نوپروكسي‌ها به باز كردن آنها اقدام مي‌كنند گفت: به دليل اين كه برخي از اين سايت‌ها از درگاه ورودي فيلتر هستند، عده بسياري براي باز كردن آن تلاش نمي‌كنند و با ديدن بسته بودن آن ديگر مبادرت به باز كردن صفحه نمي‌كنند اما عده‌اي هم به دنبال برخي راه‌ها مي‌روند كه ممكن است حتي قانوني نباشد.

شبكه‌هاي اجتماعي رصد مي‌شوند
كارشناس تعيين مصاديق محتواي مجرمانه درباره استفاده از ظرفيت‌هاي اين شبكه و اعمال خواسته‌هاي خود و صادرات افكار و عقايد ايراني اذعان كرد: فعاليت‌هاي خوبي بر بستر اين شبكه‌ها مي‌توان انجام داد كه سازمان‌هاي مربوطه نيز مشغول چنين كاري هستند؛ ما مي‌توانيم اطلاعات به دست آمده از ساير كشورها از طريق درگاه اينترنتي را دسته‌بندي كنيم و از مجموع تمامي اطلاعات كسب شده، مي‌توانيم

در حال حاضر هم شبكه‌هايي در داخل همچون چارباغ، كلوب، پارسي بلاگ و پرشين بلاگ،حضور دارند كه همين فعاليت‌ها را با نظارت بهتر و بيش‌تر انجام مي‌دهند كه توصيه ما حضور كاربران ايراني در اين شبكه‌هاست. "

تاثير تامي بر مجراي محتواي اينترنتي كشور داشته باشيم.

آقاميري درباره اين كه چرا دسترسي به اين شبكه‌ براي دسترسي هرچه بيشتر به اطلاعات ديگر كشورها بازگذاشته نمي‌شود، خاطرنشان كرد: مي‌توانيم با اتخاذ تدابيري فعالان خارج از چارچوب را به اين حوزه سوق دهيم و فعاليت‌هاي آنها را با ديدگاه‌هاي روشني كه به آنها مي‌دهيم، هدايت كنيم.
او افزود: وظيفه ما اين است كه مردم را از معرض تهديدات خارج كنيم و به همين دليل نمي‌توانيم شبكه را براي دسترسي عموم باز بگذاريم چراكه اگر دسترسي براي همگان آزاد باشد، به همان مثال عدم هضم مطالب توسط برخي مي‌رسيم اما در عين حال بايد براي فعاليت افراد فرهيخته چاره‌اي انديشيد.

وي درباره علت فيلتر بودن برخي سايت‌هاي اجتماعي گفت: گاهي اوقات مجبوريم براي برخورد با برخي مسائل، رويكرد حذفي داشته باشيم و اين كار ضرورت دارد چراكه صلاح عموم در آن است و مصلحت كشور نيز در آن نهفته است كه البته اين عمل در مقابل برخي شبكه‌ها كه با هدف تخريب و ضربه زدن به ميدان مي‌آيند اتخاذ مي‌شود.

آقاميري درباره فرهنگ‌سازي براي استفاده از چنين محتواهايي گفت: مقدمه ضروري فرهنگ‌سازي، برخوردهاي حذفي است به عنوان مثال اگر مردم در حال حاضر كمربند ايمني خود را در وسايل نقليه مي‌بندند و يا از چراغ قرمز عبور نمي‌كنند به خاطر اين است كه جريمه‌ها بالا رفت و هنجارها جدي‌تر گرفته شد و اكنون به فرهنگ تبديل شده است.
او تصريح كرد: در حال حاضر مي‌بينيم كه در حوزه قوانين راهنمايي و رانندگي فشار جريمه‌ها باعث فرهنگ‌سازي شد و تنها عده كمي هستند كه به اجبار قوانين را رعايت مي‌كنند و دقيقا همان‌هايي هم هستند كه باعث تخلفات عمده و اتخاذ قوانين همگاني هستند.
اين كارشناس افزود: برخوردهاي حذفي تنها مختص كشور ما نيست و كشورهايي همچون چين نيز فيلترينگ را به شدت اعمال مي‌كنند و البته در آمريكا و ديگر ممالك نيز برخي سايت‌هاي پورنو و سياسي فيلتر مي‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمين سيدمحمدرضا آقاميري با اشاره به اين كه شبكه ملي اطلاعات امري امكان‌پذير است، درباره تاخير در راه‌اندازي اين شبكه اظهار كرد: از هم‌ گسيختگي نظام توليدكنندگان اطلاعات عامل عمده‌اي بوده كه موجب اين تاخير شد چراكه اگر اين بخش‌ها طي ۱۰ سال گذشته دست به دست هم مي‌دادند تا چنين شبكه‌اي ايجاد شود تاكنون به مرحله بهره‌برداري رسيده بوديم.
وي خاطرنشان كرد:‌ ايجاد چنين شبكه‌اي تعلق به سايت‌هاي خارجي را از بين مي‌برد و به صراحت مي‌گويم كه اگر شبكه داخلي به معناي واقعي و به قيمت اندك در برابر اينترنت گرانقيمت عرضه شود، اكثر مردم تمايل به تعامل با اين سرويس داخلي را خواهند داشت.

او با اشاره به اين كه در موسسه تبيان ديتاسنترهاي (مركز خدمات داده‌هاي اينترنتي) عظيمي را راه‌اندازي كرده‌ايم خاطرنشان كرد: يكي از مراحل فرهنگ سازي اين است كه به تمام سازمان‌ها و ارگان‌هاي داخل كشور اعم از دولتي و خصوصي، اطلاع‌رساني‌هاي لازم در جهت انتقال ميزباني‌هايشان از خارج كشور به داخل انجام شود و اين امكان هم‌اكنون در موسسه تبيان و برخي شركت هاي داخلي ايجاده گرديده است.
وي

وظيفه ما اين است كه مردم را از معرض تهديدات خارج كنيم و به همين دليل نمي‌توانيم شبكه را براي دسترسي عموم باز بگذاريم چراكه اگر دسترسي براي همگان آزاد باشد، به همان مثال عدم هضم مطالب توسط برخي مي‌رسيم. "

درباره انتقال ميزباني‌ها به مراكز داده اين موسسه گفت: تفاهم‌نامه‌اي با معاونت امور مطبوعاتي وزارت ارشاد به امضا رسيده است كه در اين راستا قرار شد پشتيباني از سرورهاي موسسات فرهنگي به اين موسسه منتقل شود كه متاسفانه در حال حاضر اين تفاهم‌نامه عملياتي نشده است، اميد مي‌رود با عملياتي شدن اين تفاهم‌نامه گام مهمي در راستاي تحقق شبكه اطلاعات ملي برداشته شود.

اين كارشناس درباره شباهت شبكه ملي اطلاعات و رسالت پايش فضاي وب تصريح كرد: اين شبكه به هيچ عنوان مفهوم فيلترينگ ندارد چراكه مقوله‌اي جداست و بايد دانست فيلترينگ و پايش تنها برروي فضاي اينترنتي عمليات مي‌كند و شبكه‌اي كه از آن به‌عنوان شبكه ملي اطلاعات ياد مي‌شود، نيازي به نظارت ندارد.
آقاميري با تاكيد بر اين كه افزايش امنيت تبادل اطلاعات و كاهش هزينه‌هاي سربار و همچنين هزينه‌هاي ترافيك بين‌الملل و صرفه‌جويي در خريد محتواي اينترنتي خارجي و توليد اطلاعات داخلي و چرخش آن در داخل كشور و حتي صدور اطلاعات به خارج، از جمله ويژگي‌هاي شبكه ملي اطلاعات است، يادآور شد: اينترنت در حال حاضر اختلالات و مخاطرات خاص خود را دارد چراكه هر از گاهي چند، شاهديم كه مثلاً كابل‌هاي انتقال اطلاعات قطع مي‌شود و يا اتفاق ديگري براي اينترنت كشور رخ مي‌دهد! اما با ايجاد شبكه ملي اطلاعات در كنار اين شبكه بزرگ، ديگر چنين اختلالاتي را شاهد نخواهيم بود.

وي ادامه داد: علاوه بر اين كه بايد دانست برخي سرويس‌هاي فعال و موجود برروي اينترنت هم‌چنان برروي شبكه ملي اطلاعات قرار خواهد داشت مثل موتورهاي جست‌وجويي كه با راه‌اندازي شبكه ملي اطلاعات الگوريتم‌هاي خاصي به آن داده مي‌شود كه تنها در حيطه‌هاي مشخص و چارچوب‌هاي معيني قابليت ارائه خدمات را دارند. با طراحي كش سرورهايي برروي خروجي اينترنت، امكان اتصال كاربران شبكه ملي اطلاعات به اينترنت را مي‌توان محقق ساخت.
وي همچنين درباره اتخاذ روش فيلترينگ و محدوديت‌هاي مستقيم براي كاربران اينترنتي خاطرنشان كرد: نظارت برروي اينترنت، بدون فيلترينگ، نشدني است و به لحاظ ارتباطي كه با اطلاعات ساير كشورها دارد بايد امر فيلترينگ را اتخاذ كرد تا فعاليت‌هاي افراد و كاربران برروي اين شبكه با مشكلي مواجه نشود.

اين كارشناس گفت: سيستم فيلترينگ كشور طبيعتا يك سري مشكلات را به دليل هوشمندي دارد چراكه در اين نوع فيلترينگ عمليات توسط دستگاه صورت مي‌گيرد و به همين دليل در بسياري از مواقع مسدودسازي با استفاده از روش‌هاي دستي اتخاذ مي‌شود. اما بايد دانست كه به زودي سيستمي بايد طراحي شود كه الگوريتم‌هاي دقيق و هوشمند را پشتيباني كرده و به ايفاي نقش در حوزه فيلترينگ بدون خطا بپردازد.
آقاميري درباره ضابطه‌هاي موجود براي فيلترينگ در كشور گفت: بر اساس قانون جرايم رايانه‌يي، مصوب مجلس شوراي اسلامي، ماده ۲۱، كليه ارايه‌كنندگان خدمات دسترسي بايد به پالايش فضاي اينترنتي خود اقدام كنند و درصورت تخطي از ارائه خدمات آنان جلوگيري مي‌شود و همچنين بر اساس ماده ۲۲ قانون مذكور، كارگروه مشاراليه مسئوليت رسيدگي به سلامت فضاي اينترنتي و مجازي كشور را برعهده دارد و در ماده ۲۳ مراكز ارائه خدمات داده‌هاي اينترنتي داخلي (ديتاسنترها) نيز موظف به تبعيت از همين كارگروه هستند.

برچسب ها :

به گوگل در مورد خليج فارس نامه بزنيد

گوگل در تخلفي آشكار و با نقض قوانين بين الملل اقدام در حذف نام خليج فارس از گوگل مپس كرده است.

( چرا هميشه حق مارو پايمال ميكنن؟ از شما خواهش ميكنم بريد اين كارو بكنيد تا بفهمن اعتراض داريم شايد اصلاح شن )

اگر معادل نام خليج فارس به زبان هاي مختلف را در نقشه گوگل جستجو كنيد ، اين برنامه شما را به محل خليج فارس بر روي نقشه هدايت مي كند بدون آنكه نام آن بر روي صفحه وجود داشته باشد. با وجود اين اگر كاربر اينترنتي، عنوان خليج عربي را هم در نقشه گوگل سرچ كند به محل خليج فارس هدايت مي شود بدون آنكه حتي اين نام نيز بر روي آن درج شده باشد. براي اعتراض به اين اقدام گوگل با ارسال گزارش به اين شركت اعتراض خود را اعلام كنيد.
براي اين كار ابتدا وارد سايت google Maps شده و در سمت راست گزينه Get directions به معني دريافت مسير را كليك كنيد. با كليك روي اين گزينه دو كادر مستطيلي زير آن باز مي شود كه با حروف A و B نشان داده شده است.

 

در كادر A عبارت Persian Gulf را تايپ كنيد و در B  خليج فارس را فارسي تايپ كنيد  اينتر بزنيد. به اين ترتيب گوگل خليج فارس را با حرف A در وسط صفحه شما نمايش مي دهد. سپس روي حرف A وسط نقشه راست كليك كرده و گزينه آخر كه با عبارت Report a problem نشان داده شده است را كليك كنيد.

به اين ترتيب كادري براي گزارش دهي باز مي شود. زبانه زير گزينه Which element is wrong باز كنيد و با انتخاب Other كادري براي ارائه گزارش باز مي شود.
در كادر مربوط مي توانيد بنويسيد : Persian Gulf ‫ ‬ Here is  و ارسال كنيد.

منبع:خبرگزاري20:30

برچسب ها :
معرفي كتاب امام هادي ع
پنج شنبه 4 3 1391 17:56

 

فرهنگ جامع سخنان امام هادي (ع)

امام هادي (ع) دهمين امام معصوم است و نام مبارك او علي ،فرزند محمد جواد (ع) و لقب او هادي است . وي كسي است كه خدا او را براي رهبري اين امت و هدايت بندگان و اصلاح امور آدميان برگزيد.

زندگي امام هادي (ع) سرشار از پايداري در راه حق و عدم تزلزل در حوادث پر تلاطم روزگارش بوده است . او در خط مستقيم سيره و هدايت پيامبر اكرم (ص) حركت كرد و با عشق به راه او كه راه خداست زيست و در اين راه سختيها و رنج هاي بسياري از طاغوت هاي عصر خود ديد و تحمل كرد.متوكل عباسي بر آزار و شكستن حرمتش اصرار فراوان داشت ،ظلم و بي احترامي به امامي كه به اعتراف همه راويان ،از دانش بي نظير الهي برخوردار و داناترين مردم به معارف بلند الهي و قرآني و نيز در زمينه اخلاق و سلوك الهي ،در عصر خود بوده است.

چنان نيست كه شيعه ،اماماني از خاندان پيامبر را كوركورانه تقديس كند ،بلكه با مستندات  و ادله محكمي كه در اختيار دارد ،پيروي از ايشان را برگزيده است.ايمان شيعه ،بلكه ايمان همه مسلمانان به وجوب مودت اهل بيت (ع) ،از عمق معارف اسلام و ژرفاي رسالت او گرفته شده است . اين فرموده ي خداي سبحان درباره ي اهل بيت (ع) كه « قل لا أسئلكم عليه اجراً الا المودة في القربي » ، هر مسلماني را ملزم مي كند به ريسمان مودت و محبت ايشان چنگ زند تا از هر گونه انحراف و گمراهي در امان بماند. شگفت اينكه هيچ امامي از خاندان پيامبر را نمي بينيم كه زندگي اش در امن و آسودگي سپري شده باشد. بلكه برعكس ،به جرم پايداري در راه خدا سخت ترين و گاهي وحشتناك ترين ستمهاي طواغيت عصر خود را به جان خريده و سرانجام يا به قتل رسيده و يا مسموم شده اند.

زندگي امام هادي (ع) سرشار از پايداري در راه حق و عدم تزلزل در حوادث پر تلاطم روزگارش بوده است . او در خط مستقيم سيره و هدايت پيامبر اكرم (ص) حركت كرد و با عشق به راه او كه راه خداست زيست و در اين راه سختيها و رنج هاي بسياري از طاغوت هاي عصر خود ديد و تحمل كرد.

 

كتاب حاضر بخشي از مستندات و ادله محكمي است كه با مطالعه آن، انسان به گوشه اي از عظمت امام هادي (ع) پي خواهد برد.اين اثر، ترجمه كتاب «موسوعة كلمات الامام الهادي(ع)» است كه به دو زبان فارسي و عربي منتشر شده و متن عربي احاديث در سمت راست و ترجمه فارسي آن در صفحه مقابل قرار گرفته است.

در مقدمه كتاب به موضوعاتي چون موضع امام هادي (ع) در برابر غارات و منحرفان، امام هادي (ع) و فتنه خلق قرآن، سخنان دانشمندان اهل سنّت درباره امام هادي (ع) و همچنين به روش كار كتاب اشاره شده است.

فصل اوّل كتاب در 8 بخش به مسائل اعتقادي پرداخته و به رواياتي از آن حضرت در باب توحيد و معرفت خدا، نبوّت، معجزات پيامبر اكرم (ص)، قرآن و تفسير و اهل بيت پيامبر (ص) پرداخته است. همچنين در اين فصل به شخصيت امام هادي (ع)، كرامات و معجزات حضرت و نيز سخنان حضرت درباره افراد اشاره شده است.

فصل دوّم كتاب در باب احكام است و به پانزده باب از ابواب فقهي اشاره نموده است.اين فصل به احكام طهارت، نماز، روزه، زكات، خمس، حجّ، تقيّه، نكاح و طلاق، وقف، شفعه و ضمان اچاره، وصيّت، حدود و خوردني ها و آشاميدني ها و صلب از كلمات امام اشاره دارد.

فرمايشات حضرت در باب مسائل اخلاقي زينت بخش فصل سوّم كتاب است. اندرزهاي امام، توبه نصوح، بدگماني، نماز شب، مال حرام و مركّب رئوس مطالب اين فصل مي باشند.

فصل چهارم كتاب نيز در دو بخش جداگانه به دعاها و زيارات منقول از حضرت اشاره دارد. دعاهاي امام (ع) در اوقات شبانه روز، قنوت نماز، طلب فرزند، شفاي بيماران و علاج دردها و بالاخره فضيلت دعا در حرم سيد الشهداء (ع) مطالب بخش اوّل اين فصل است و در بخش دوّم به چگونگي زيارات ائمّه معصومين (عليهم السلام) و پاداش زيارت امامان و نيز زيارت جامعه كبيره اشاره شده است.

مشخصات كتاب

نويسنده :محمود شريفي ،سيدحسين سجادي‌تبار ، علي غلامي

مترجم:علي مويدي

ناشر:شركت چاپ و نشر بين‌الملل

تنظيم :مركز مشاوره

برچسب ها :
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 32064
تعداد نوشته ها : 39
تعداد نظرات : 28
Rss