فلسفه اصلى مخفى بودن قبر حضرت زهرا سلام الله عليها و بى نشان بودنش
مربوط مى شود به وقايع و جسارتهايى كه از طرف خلفاى وقت و اطرافيان خلفا ،
به آن بزرگوار وارد شده بود ، در اين زمينه نقل شده است كه حضرت زهرا (س)
زمانى كه وقت رحلتشان نزديك شد و در بستر به حالت احتضار بسر مىبردند ،
حضرت على عليه السّلام بر بالاى بسترشان آمدند و بعد از صحبتهايى كه با
همديگر كردند ، حضرت فاطمه (س) اجازه خواستند تا چند وصيّت به همسرشان على
عليه السّلام كنند . ( حجه اللّه النجفى الرضوى الاميرى ، احتجاج الزهرا
فاطمه ، انتشارات فروزان ، چاپ دوم ، ص 210)
از جمله وصاياى حضرت زهرا (س) به على عليه السّلام اين بود كه فرمودند :
اى پسرعمو ! اگر تا چند ساعت ديگر از دنيا رفتم جنازهام را شبانه تشييع كنو مراسم تشييع مرا اعم از غسل و كفن و نماز خواندن و دفن كردن بايد در
محيطى مخفى و پنهان انجام دهيد و فقط به كسانى اجازه در تشييع دهيد كه ظلم وجفا نسبت به من روا نداشتهاند و حتّى به يك نقل ، حضرت زهرا(س) تصريح
كردند كه نگذاريد ابىبكر و عمر بر من نماز بخوانند و در تشييع جنازه من
شركت كنند.
حال بحث در ايناست كه علّت اجازه ندادن حضرت زهرا (س) در مراسم تشييع
حضرت بيانگر چيست ؟ يقيناً حضرت زهرا (س) با اين كارشان مىخواستند بار
ديگر همانند جريان فدك مبارزهى جديدى را با وصيّتنامه سياسى خويش شروع
كنند كه ضربه سهمگينى به حكومت غاصب وقت وارد سازند . ( خشاوى ، شهين ،
زندگانى سياسى حضرت زهرا (س) ، تهران ، نشر عابد ، چاپ اول ، 1378 ، ص 280 ).
فاطمه اطهر (س) با وصيّت خويش افكار خفته مردم مدينه را بيدار مىساختند وتوجه افكار عمومى را نسبت به پايمال كردن حقّ خويش جلب مىكردند ( عاملى ،سيد جعفر مرتضى ، رنجهاى زهرا (س) ، ترجمه محمد سپهرى ، قم ، نشر ايام ،
چاپ اول ، 1378 ، ص 223) اميرالمؤمنين با عمل به وصيّت زهرا (س) اذهان
جامعه را دچار شك و ترديد كردند و مشروعيت خليفه را زير سؤال بردند و
مظلوميت حضرت زهرا (س) را بيشتر آشكار ساختند و اين سؤال را هميشه براى
همگان مطرح كردند كه چرا قبر زهرا (س) مخفى مانده است . بدين طريق زمانيكه
حضرت زهرا (س) از دنيا رفتند مردم سراسيمه به خانه حضرت زهرا (س) مىآمدند ومنتظر بيرون آمدن جنازه بودند كه على عليه السّلام به ابوذر فرمودند : بروو با صداى بلند اعلام كن كه برگردند چرا كه تشييع جنازه دختر رسولخدا
امشب صورت نمىگيرد و به تأخير افتادهاست . مردم كه متفرق شدند حضرت على
عليه السّلام با كمك اسماء بدن حضرت را غسل و كفن كردند و در نيمه شب با
عدهاى از نزديكان و ياران خويش كه عبارت بودند . از : سلمان ، ابوذر ،
مقداد ، عمار ، عباس و زبير و چند تن ديگر به همراه على عليه السّلام جنازهدختر رسولخدا را شبانه تشييع كردند و شبانه به خاك سپردند و حضرت على
عليه السّلام قبر حضرت فاطمه (س) را همسطح زمين كردند و حتى روايت شده در
چند نقطه در بقيع حضرت ، قبر درست كردند تا دشمنان متوجه نشوند كه قبر حضرتفاطمه (س) كداميك است و اين راز مخفى ماندن قبر فاطمه (س) براى هميشه
مانده است و كسانى هم كه حضور داشتند ديگر بعدها محل اختفاء قبر فاطمه (س)
را بيان نكردند . ( مجلسى ، محمدباقر ، بحارالانوار ، ترجمه محمدجواد نجفى ،انتشارات اسلاميه ، 1354 ، جلد دهم ، ص 195).
مرحوم شيخ صدوق در علت دفن شبانه آن حضرت مىنويسد : عَنِ الْحَسَنِ بْنِ
عَلِىِّ بْنِ أَبِى حَمْزَهَ عَنْ أَبِيهِ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ
اللَّهِ عليه السلام لِأَىِّ عِلَّهٍ دُفِنَتْ فَاطِمَهُ ( عليها السلام )
بِاللَّيْلِ وَ لَمْ تُدْفَنْ بِالنَّهَارِ قَالَ لِأَنَّهَا أَوْصَتْ أَنْلا يُصَلِّىَ عَلَيْهَا رِجَالٌ [ الرَّجُلانِ ] . على بن ابوحمزه از امامصادق عليه السلام پرسيد : چرا فاطمه را شب دفن كردند نه روز ؟ فرمود :
فاطمه سلام الله عليها وصيت كرده بود تا در شب وى را دفن كنند تا ابوبكر و
عمر بر جنازه آن حضرت نماز نخوانند . ( الصدوق ، أبو جعفر محمد بن على بن
الحسين ( متوفاى 381 ه ) ، علل الشرايع ، ج 1 ، ص 185 ، تحقيق : السيد محمدصادق بحر العلوم ، ناشر : منشورات المكتبه الحيدريه ومطبعتها - النجف
الأشرف ، 1385 - 1966 م ) .
مرحوم صاحب مدارك رضوان الله تعالى عليه مىگويد : إنّ سبب خفاء قبرها (
عليها السلام ) ما رواه المخالف والمؤالف من أنها ( عليها السلام ) أوصت
إلى أمير المؤمنين ( عليه السلام ) أن يدفنها ليلا لئلا يصلى عليها من
آذاها ومنعها ميراثها من أبيها ( صلى الله عليه وآله ) . علت مخفى بودن محلدفن فاطمه سلام الله عليها آن گونه كه مخالف و موافق نقل كردهاند اين استكه آن حضرت به اميرمؤمنان عليه السلام سفارش كرد تا او را شبانه دفن كند
تا آنان كه او را اذيت كرده و از ارث پدرش محروم كرده بودند بر وى نماز
نخوانند . ( الموسوى العاملى ، السيد محمد بن على ( متوفاى 1009 ه ) ،
مدارك الأحكام فى شرح شرائع الاسلام ، ج 8 ، ص 279 ، نشر و تحقيق مؤسسه آل
البيت عليهم السلام لإحياء التراث ، الطبعه : الأولى ، 1410 ه).
بنابراين با توجه به مطالبى كه عرض شد ، علت مخفى ماندن و بى نشان ماندن قبر آن حضرت را مى توان در امور زير خلاصه كرد :
1- اينكه ، دشمنان و غاصبان حق آن مظلومه به قبر آن حضرت دسترسى نداشته باشند تا روزى در صدد نبش آن برنيانيد .
2- اينكه ، خود آن حضرت خواستند كه شبانه و مخفيانه ، دفن شوند كه به تبع آن قبرشان مخفى بماند.
3- با توجه به محتواى وصيت ايشان در مورد دفن آن حضرت مى توان گفت كه مى
خواستند با اين كار ، افكار عمومى را بيدار كرده و مردم را نسبت به ظلم
حكام زمانشان نسبت به ايشان و على ( ع ) ، آگاه سازند ، و لذا ، اين سوال
را كه چرا قبر حضرت فاطمه (س) مخفى ماند را براى هميشه در اذهان مردم زنده
نگه دارند . اما پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله با چنين شرائطى روبرو
نبود لذا قبر مطهر آن بزرگوار معلوم و با نشان است .
در پايان نقل يك قضيه خالى از لطف نيست : مرحوم آيت الله مرعشى نجفى (ره)
ازپدر بزرگوارش مرحوم حاج سيد محمود مرعشى نقل مىكردند كه آن مرحوم در صددبود كه به هر وسيلهاى كه ممكن باشد ، محل دفنحضرت زهرا را به دست آورد ،به اين منظور ختم مجربى را آغاز مىكند و چهل شب آن را ادامه مىدهد ، تا
درشب چهلم به خدمت حضرت باقر و يا حضرت صادق عليهما السلام شرفياب مىشود ،امام (ع) به ايشان مىفرمايد : « عليك بكريمه اهل البيت» به دامن كريمه
اهلبيت پناه ببريد .
عرض مىكند : بلى من هم اين ختم را براى اين منظور گرفتهام كه قبر شريف بىبى را دقيقا بدانم و به زيارتش بروم .
امام (ع) فرمود : منظور من قبر شريف حضرت معصومه در قم مىباشد. سپس ادامهداد : براى مصالحى خداوند اراده فرموده كه محل دفن حضرت فاطمه همواره مخفىبماند و لذا قبر حضرت معصومه را تجليگاه قبرآن حضرت قرار داده است. هر
جلال و جبروتى كه براى قبر شريف حضرت زهرا مقدّر بود خداوند متعال همان
جلال و جبروت را بر قبر مطهر حضرت معصومه (س) قرار داده است . ( كريمه اهل
بيت ، ص 43 )
درخت زقّوم چه درختي است؟
سخن درباره «شجره زقوم» در قرآن كريم بعد از بيان نعمتهاي بهشتي از آيه 62 سوره مباركه صافات شروع مي شود .
جزء بيستم و سوم قرآن كريم كه از آيه 28 سوره مباركه يس آغاز و به آيه 31 سوره مباركه زمر ختم مي شود ، در بردارنده آموزه ها و پيامهاي روح افزاي الهي است كه اين نوشته تعدادي از آنها را نقل مي كند.
بهانه اي براي كمك نكردن
در كمك به نيازمندان و انفاق به مستمندان منطق بسيار عوامانه اي وجود دارد كه از سوي افراد خود خواه و خسيس مطرح مي شود كه وقتي به آنها گفته مي شود: از آنچه خدا به شما روزي كرده است در راه او انفاق كنيد (وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ أَنفِقُوا مِمَّا رَزَقَكُمْ اللَّهُ)؛ پاسخ مي دهند: آيا ما كسي را اطعام كنيم كه اگر خدا ميخواست او را سير ميكرد؟! (أَنُطْعِمُ مَن لَّوْ يَشَاء اللَّهُ أَطْعَمَهُ)
معناي اين حرف اين است كه اگر فلاني فقير است لابد كاري كرده كه خدا مي خواهد فقير بماند و اگر ما غني هستيم لابد عملي انجام داده ايم كه مشمول لطف خدا شده ايم؛ بنابراين نه فقر آنها و نه غناي ما هيچكدام بي حكمت نيست!!
بقيه در ادامه مطلب.....
در اين مطلب كه از سايت نهاد رهبري گرفته شده است
دليل بر دروغ بودن و خلاف گفته هاي قرآن در مورد سنگسار و سناريوي اين فيلم است
كه بنده تاكيد بر خواندن اين مطلب بطور كامل دارم
بعضي ها بعد رفتن از كشور ضد ايران و بر عليهش حرف ميگن بعضي ها تا سر و روي غربت رو ميبينن زرق و برق غربت را مي بينند يادش ميره كجا بدنيا اومدن و به كجا تعلق دارن و هدف زندگي چيه... در اصل اين آدمها خط خوده اند از نظر ما و از نظر منطق مثل رپر ها البته بعضي از رپرها مخصوصاَ محمد بيباك! اين آدم وقتي رفت خارج شروع كرد عليه ايران خوندن آهنگهايي نظيره:بايد از خودمون شروع كنيم(كه اختلاس بزرگ راايران رو به چالش كشيد) وبعد آهنگ اين نيز بگذرد(كه دلار و بازار آشفته و تغيير سطح رفاه مردم را به چالش كشيد) انتقاد خوب هست ولي به جا خوبه ولي بايد طرف نقد شونده هم حظور فيزيكي داشته باشه نه فقط تخريب كردن ملت ايران و آشفته كردنه مردم...!
اين يك محكوميت است....:
بخاطر اينكه سرويس گوگل فيلم توهين به پيامبر گرامي را در جستجوگر خود آزاد گذاشته و اين بي حرمتي را به مسلمانان كرده است در اقدامي خودجوش روز 2شنبه و 3شنيه(سوم و چهارم مهر) تحريم گوگل است و خواهشا از سرويس جستجو گر گوگل استفاده نماييد
يا علي
بسم الله الرحمن الرحيم
سوره بقره، آيات 185-183
يا ايها الذين آمنوا كتب عليكم الصيام كما كتب على الذين من قبلكم لعلكم تتقون.(183) اياما معدودات فمن كان منكم مريضا او على سفر فعدة من ايام اخر و على الذين يطيقونه فدية طعام مسكين فمن تطوع خيرا فهو خير له و ان تصوموا خير لكم ان كنتم تعلمون.(184) شهر رمضان الذى انزل فيه القرآن هدى للناس و بينات من الهدى و الفرقان فمن شهد منكم الشهر فليصمه و من كان مريضا او على سفر فعدة من ايام اخر يريد الله بكم اليسر و لا يريد بكم العسر و لتكملوا العدة و لتكبروا الله على ما هديكم و لعلكم تشكرون.(185)
اى كسانى كه ايمان آوردهايد روزه بر شما واجب شده همانطور كه بر اقوام قبل از شما واجب شده بود شايد با تقوا شويد(183).
و اين روزهائى چند است پس هر كس از شما مريض و يا مسافر باشد بايد ايامى ديگر بجاى آن بگيريد و اما كسانى كه به هيچ وجه نمىتوانند روزه بگيرند عوض روزه براى هر روز يك مسكين طعام دهند و اگر كسى عمل خيرى را داوطلبانه انجام دهد برايش بهتر است و اينكه روزه بگيريد برايتان خير است اگر بناى عمل كردن داريد(184).
بقيه ديدگاه بطور كامل در ادامه مطلب....
رمضان (به عربي: رمضان) نام نهمين ماه سال قمري است. در اين ماه روزه بر مسلمانان واجب شدهاست.[۱] ماه رمضان در دين اسلام ماهي مبارك است. در قرآن از اين ماه به عنوان ماهي كه در آن قرآن نازل شده ياد شدهاست.[۲]
رويدادها
- در روز نوزدهم اين ماه، علي امام اول شيعيان و خليفه چهارم اهل سنت به دست ابن ملجم در مسجد كوفه با ضربه شمشير مصدوم ميشود.
- در روز ۲۱ اين ماه حضرت علي شهيد شد.
- پانزدهم اين ماه روز تولد حسن مجتبي، امام دوم شيعيان است.
- مرگ خديجه، همسر اول محمد پيامبر اسلام.
- غزوه بدر در سال دوم هجرت.
- فتح مكه در سال هشتم هجرت.
- نزول قرآن در شب قدر (۱۹ يا ۲۱ يا ۲۳ ماه رمضان)
- در پايان اين ماه (اولين روز شوال) مسلمانان مراسم عيد فطر را برگزار مينمايند و اين روز را به شكرانه توفيق روزه داري در اين ماه جشن ميگيرند همچنين هر كدام سه كيلو گرم گندم يا غذاي غالب را صدقه ميدهند كه به ان فطريه اطلاق ميشود.
شبهاي قدر
«شب قدر» واژهاي قرآني است. اين شب در قرآن، در سوره قدر، با صفت «مباركه» ياد شده و بهتر از هزار ماه دانسته شدهاست. «انا انزلنه في ليله مباركه، ليله القدر خير من الف شهر» (ما قرآن را در شب مبارك فرو فرستاديم. شب قدر از هزار ماه برتر است.) در شب قدر، همه امورات عالم اندازهگيري ميشود و به تصويب حجت خدا در هر زمان ميرسد. دقيقاً معلوم نيست شب قدر كدام شب است؛ گروهي آن را در طول سال محتمل ميدانند و گروهي در ماه رمضان، گروهي يكي از ۱۲ شب آخر اين ماه و گروهي يكي از شبهاي بيست و يكم، بيست و سوم و نوزدهم ماه رمضان را شب قدر ميدانند. شيعيان نيز عموماً شب بيست و سوم را شب قدر ميدانند. اين شب داراي اعمال فراواني است كه در كتب دعايي مذكور است. خوابيدن در شب قدر مذموم و شبزندهداري در آن مستحب است. بنا بر روايات، روز قدر هم به اندازه شب قدر ارجمند است. دعا و استغفار در شب قدر، وظيفه دانسته شدهاست و رسول خدا صلّي الله عليه و آله و سلّم بر دعا در آن و طلب عافيت از خداوند تأكيد فرمودهاست.
بقيه در ادامه مطلب....
نماز و روزه و افطار عشق است سحر خوردن كنار يار عشق است
نه يكبار از كنار خيمه گاهش گذشتن بل هزاران بار عشق است
شنيدم هاتفي در اسمان گفت غم دل گر خورد غمخوار عشق است
بيا مهدي كه بي تو روزه سخت است ضيافتخانه با دلدار عشق است
گلستان جهان همراه خار است گل نرگس بود بي خار عشق است
خدايا جان ما گردان فدايش شهادت در بر سردار عشق است
نه يك تن بل هزاران تن فدايش فداييّش به روي دار عشق است
دل و مهدي دل و دوري هجران گل زهرا ييم ديدار عشق است
دلم وصل تو جانا ارزو داشت ولي شد فاصله بسيار عشق است
بيا در ماه روزه ياريم كن كنارت مهديا افطار عشق است
حجت الاسلام والمسلمين حسين رزاقي در جمع زائران مسجد مقدس جمكران، گفت: ماه رمضان ماه ارتباط ويژه با خداوند است قرآن با لطافت خاصي مردم را به روزه گرفتن دعوت كرده است، قرآن اولا ما را ندا داد به يك دعوت قبلي از نشانه هاي اين دعوت لطيف است زيرا مهمان ناخوانده نيستيم و دعوت شديم به ضيافت پروردگار.
وي افزود: خداوند، لقب خودش يعني مومن بودن را به ما داد و روزه را بر ما واجب كرد كه به نوعي قرارداد ما با خداوند است، قبل از ما نيز انبياي الهي در ماه رمضان روزه مي گرفتند كه بازهم نشان دهنده لطف الهي به ماست.
استاد حوزه علميه اظهارداشت: انساني كه روزه مي گيرد در مقابل حمله شيطان بيمه مي شود و در غير ماه رمضان نيز اين خاصيت روزه پابرجاست.
وي خاطرنشان كرد: يكي از ويژگي هاي ماه رمضان اين است كه اين ماه، ماه امام زمان(عج) است؛ اين ماه، ماهي است كه بيش از هر ماه ديگر، بوي امام زمان(عج) مي دهد.
وي افزود: آغاز ماه رمضان دلالت بر وجود امام است زيرا اگر امام وجود نباشد، هلال نمي شود و خورشيد طلوع نمي كند.
رزاقي با بيان اينكه در دعاي افتتاح در شب هاي رمضان براي امام زمان(عج) دعا مي كنيم، اظهارداشت: شب قدر كه بهترين شب سال است و در ماه رمضان است، بي شك شب امام زمان(عج) است زيرا تعيين سرنوشت ما در اين شب و توسط حضرت صورت مي گيرد.
وي خاطرنشان كرد: بهترين ادعيه در اين ماه به خصوص در شب قدر، دعا براي سلامتي حضرت ولي عصر(عج) است؛ از طرفي اگر بخواهيم روزه هاي ما، مقبول درگاه حق واقع شود، بايد با معرفت و تبعيت از امام باشد.
رزاقي، نتيجه روزه را تحكيم رابطه با امام زمان(عج) ذكر كرد و گفت: اگر كسي در مقابل امام زمان(عج) عصيان و نافرماني كند، روزه اش، در خيل روزه داران واقعي محسوب نمي شود.
وي با اشاره به سالروز رحلت حضرت خديجه(س) تصريح كرد: حضرت خديجه(س) تمامي سرمايه اي كه داشتند را با علم قبلي از ظهور پيامبر آخرالزمان منتظر حضرت محمد(ص) بود.
رزاقي اظهارداشت: حضرت خديجه(س) در دوران جاهليت، لقب «طاهره» داشتند و ايشان تمام اموالشان را در راه خداوند هديه دادند و در شعب ابي طالب، تمام سختي ها را تحمل كردند.
وي گفت: حضرت خديجه(س) اولين كسي بودند كه به پيامبر اقتدا كردند و همه ما بايد به وجود چنين مادري براي مسلمانان افتخار كنيم زيرا پيامبر هميشه نسبت به ايشان هم توجه ويژه داشتند.
خوبه كه توي اين ماه عزيز و بلند مرتبه از امام زمانمون غافل نشيم و براي ظهورشون بسيار دعا كنيم و صلوات بفرستيم
دوستان بياييد تا آخر ماه رمضان روزي 5 تا صلوات براي ظهور امام زمان ع بفرستيم
هركي قبول ميكنه اين پيشنهاد منو نظر بده
اللهم صل علي محمد و آل محمد ....
يا علي....